Sulawesi (Lembeh) 2008

uitzicht LembehKerstmis en nieuwjaar vielen dit jaar uitstekend om er eens lekker op uit te trekken naar een tropische bestemming. Eddy Melchers had al eens aangegeven naar Lembeh Strait te willen om daar te duiken. Ik was daar al twee keer geweest en wou daar altijd nog eens heen. Zo moesten we deze plannen maar eens tot uitvoering brengen en konden we op zoek naar tickets. Dit was nog niet zo eenvoudig, want het was hoogseizoen. Uiteindelijk lukte ons iets te boeken waarbij we wel een paar dagen aan ons verblijf moesten koppelen. Dat vonden we helemaal niet erg.

eilandje Lembeh Strait Op 21 december was het eindelijk zover. De eerste etappe was een vlucht van 13 uur naar Singapore. We moesten hier 4 uur wachten op de aansluitende vlucht naar de hoofdstad van Sulawesi, Manado. Daar werden we keurig opgewacht door de taxi van het resort, wat nog ca 1 uur rijden was. Het laatste stukje was met de boot naar het eilandje Lembeh. Na een lange reis kwamen we vermoeid het einde van de middag aan. Eddy was de 22e december jarig, en zijn verjaardag bestond dus grotendeels uit reizen.
Na een voortreffelijke maaltijd en een koude Bintang heb ik de eerste nacht prima geslapen. Eddy had geen oog dicht gedaan, want hij kon niet slapen door alle enge geluiden van buiten. Hij was nog nooit zo ver weggeweest en alles was nieuw voor hem. Onze bungalow ligt boven op een berg, zodat we een schitterend uitzicht hebben. Nadeel was wel dat we steeds meer dan 100 treden moesten lopen naar de centrale eetkamer en lounge.

markt in Tomohon We hebben de kerstdagen onder tropische omstandigheden gevierd. Er wordt hier redelijk veel aandacht besteed aan kerstmis, want dit gedeelte van het land is behoorlijk christelijk. Tijdens de kerstdagen hebben we ook gewoon doorgedoken, waarbij op eerste kerstdag zelfs nog een nachtduik is gemaakt.

Na de kerstdagen hebben we een rustdag genomen en een tour over Noord-Sulawesi gemaakt. Op het programma stonden o.a. een bezoekje aan de vismarkt van Bitung en een traditionele Indonesische markt in Tomohon. Op de markt lagen er naast de grote hoeveelheden kruiden en specerijen, kleding en blingbling-spullen ook minder aangename zaken. Bij de slagersafdeling lagen varkens- en koeienkoppen, gebakken honden en vleermuizen, allerlei verse ingewanden en meer van het onsmakelijke spul.

frogfish We hebben ook een tour gemaakt door het oudste gedeelte van de streek, wat nog lang na de tweede oorlog een sterke Nederlandse inbreng heeft gekend. Daarna zijn we doorgereden naar Lake Linow, een meer in een krater waar veel zwavel in zit. In en rond het meer zag je door thermische activiteiten overal zwavel dampen en borrelen, waardoor de kleur van het water lijkt te veranderen.

Het duiken in de omgeving van Lembeh was in een woord weer grandioos. We hebben voornamelijk gedoken in de Lembeh Strait zelf. De meeste duikplaatsen worden hier gekenmerkt door “muck diving”, het duiken op zwart vulkaanzand. Op Hairball, Teluk Kembahu, Jahir en Kuda Laut zagen we de raarste soorten critters zoals diverse soorten hengelaarvissen, octopussen, sepia’s, spookfluitvissen, schorpioenvissen, (dwerg)zeepaardjes, murenes, stingrays en talrijke schitterende naaktslakjes.

koraaltuin Naast het zwarte zand zijn hier ook vele plaatsen met schitterende koraaltuinen en er zijn ook enkele wrakken. We hebben er een wrakduik gemaakt op de Mawali, een Japans vrachtschip van ca 90 meter dat in de oorlog getorpedeerd was. Het wrak was schitterend begroeid met koralen en sponzen. Op het wrak zaten ook talloze soorten naaktslakjes en in de beschermde omgeving van het wrak wemelde het van de scholen vis. Om de bodemtijd te verlengen, hebben we hier onze enige duik met nitrox gemaakt.
We hebben ook twee driftduiken gemaakt bij twee rotsen (Pulau Dua) aan de buitenkant van het eiland in de oceaan. Het zicht was uitstekend en door de stroming stonden de vele koralen mooi open. De visrijkdom was hier onbeschrijfelijk groot, wat in zijn geheel een kleurrijk kijkspel opleverde.
MandarijnvisUiteraard hebben we ook gedoken op Nudi Retreat, Nudi Falls en Police Pier, waar we harlequin shrimps hebben gezien. Tijdens een schemerduik op het huisrif van Divers Lodge Lembeh hebben we nog een aantal mooi gekleurde mandarijnvisjes gezien.

De laatste dag voor vertrek hebben we benut om het Tangkoko natuurreservaat te bezoeken. Omdat we ’s ochtends vroeg de meeste kans hadden om dieren te zien, zijn we al om 5 uur vertrokken uit het resort.
Dit beschermde natuurgebied is een groot tropisch regenwoud, waar naast een diversiteit aan bomen en planten ook diverse (zeldzame) dieren leven. Vooral de zwarte makaak (aapsoort) was met uitsterven bedreigd, want naast een gewild huisdier stond deze ook als lekkernij op de menukaart.

Makake apenTijdens onze wandeltocht heeft onze gids een groep makaken gevonden. Deze apen waren niet echt schuw en konden we mooi fotograferen. Verder hebben we nog de kleine Tarsius apen (spookdiertje), enkele grote en fraai gekleurde neushoornvogels (hornbill) en hagedissen gezien. Uiteraard wemelde het er ook van ander ongedierte als spinnen, vliegen en andere insecten.
Door de hoge temperatuur en hoge luchtvochtigheid was het wel zweten geblazen tijdens de wandeling door het park. Maar het alles dubbel en dwars waard geweest.

nieuwjaarsparty We hebben ons in deze twee weken uitstekend vermaakt. Het eten was uitstekend en de bungalows waren ruim en schoon. Op het kleine resort van maar vijf bungalows ging alles lekker relaxt. Hierdoor was alles lekker kleinschalig en heerste er een erg familiaire sfeer tussen de gasten en het personeel. Tijdens ons verblijf verbleven er gasten van allerlei pluimage, zoals Belgen, Zwitsers, Duitsers, Finnen, Maleisiërs en zelfs een Indonesiër.

Toen we weer naar huis toe gingen, wisten we al dat het in Nederland vroor en er zelfs al geschaatst werd. Dat zou voor ons wel even wennen worden om van tropische temperaturen om te schakelen naar de vrieskou.

Ik heb deze vakantie 27 duiken gemaakt, waaronder mijn 800e duik.